A fogyasztói társadalom három alappillére: a reklám, a tervezett elavulás és a hitel. A mostani generációknak úgy tűnik csupán annyi szerepe van az életben, hogy minél több hitelt vegyen fel, hogy olyan dolgokat vásároljon vele, amire nincs szüksége. Ennek azonban nem sok értelme van.
A gazdasági növekedés társadalmának kritizálói rámutatnak, hogy ez hosszú távon fenntarthatatlan, ugyanis égbekiáltó ellentmondáson alapul. Aki azt hiszi, hogy a végtelen növekedés fenntartható egy véges bolygón, az őrült, vagy közgazdász.
Ez a tanulságos dokumentumfilm megpróbálja felkutatni, miért romlik el minden tárgy (amit oly nagy örömmel vásárolunk meg) rögtön a garancia lejárta után.
A Villanykörte Összeesküvés – A Tervezett Elavulás története
Úgy gondolkodunk a médiáról és a reklámokról, mint amik képesek rávenni egy embert, hogy az X mosópor helyett az Y mosóport favorizálja, vagy hogy járjon sokat ebbe vagy abba a gyorsétterembe. De borzasztóan alábecsüljük, valójában mekkora erőt is képvisel. Képes átalakítani egy emberi lény gondolkodását, életcéljait, teljes világképét… egyszóval a “megfelelő” kezekben társadalmakat formál.
Az 1920-as évek során Freud kidolgozta a pszichoanalízist, majd amerikai unokaöccse lefektette alapjait annak, hogyan lehet ezt az emberek totális manipulálására használni. Ezzel megszületett a manipulált demokrácia, amiben ma is élünk.
Az alábbi videóban ennek a folyamatnak a kezdetét követhetjük figyelemmel.
Én-század 1.Rész: Boldogság Automaták
2011.07.14. Vásárolj, fogyassz, cseréld le, dobd ki!
2011.06.19. A villanykörte összeesküvés – A tervezett elavulás története
2011.05.20. Eddie Bernays, a fogyasztói társadalom megteremtője
Egy gondolat a(z) “A reklám, a tervezett elavulás és a hitel (A Jó, a Rossz és a Csúf)” című bejegyzésnél